Személyiségfejlesztő Műhely

Személyiségfejlesztő Műhely

Lehet, hogy ezzel kellett volna kezdenem ....

2024. szeptember 09. - Ábrahám Zsuzsanna

00316001 számú Érzelmi intelligencia fókuszú személyiségfejlesztő

megnevezésű szakképesítés megszerzésére irányuló szakmai képzéseket megalapozó programkövetelmény alapján sikeres vizsgát tettem, melyről az elkészült tanúsítványt képként beszúrom.

 

Hálás vagyok magamnak, hogy 2021-ben elkezdtem az Akadémiát,

és hálás vagyok az Akadémiának: rengeteg dologért, amelyeket a bemutatkozó levelemben úgyis leírtam már ...

 

Az önismeret gyógyír .... kezdd el Te is!

 

#ábrahámzsuzsanna #bemutatkozas #bemutatkozás #önismeret #onismeret #szemelyisegfejlesztes #személyiségfejlesztés #tanusitvany #tanúsítvány 

„Az érzelmekkel nem lehet vitatkozni” - avagy, mi az első lépés az önreflexió felé?

 

Az önismeret, önmagunk megértése, a működésünk feltárása egy apró lépéssel kezdődik: elkezdjük figyelni és meghatározni az érzelmeinket. Megfigyeljük milyen érzések és milyen testi érzetek kapcsolódnak egy-egy szituációhoz.

 

Ez azért érdekes, mert ha valakit megkérdezek: „Mit érzel?” – az önismereti út elején gyakran ad olyan választ: „Semmit.”  vagy „Minden rendben”. S lehet, hogy közben a kérdést sem érti pontosan. Nem szoktunk hozzá, hogy ilyen szinten megfigyeljük az érzéseinket.

Jómagamnak is meg kellett tanulnom befelé figyelni és szavakat találni a bennem kavargó érzésekre.

 

A pszichológia azért (is) érdekes, mert megfigyelésekre és kutatásokra támaszkodik. Az egyik ilyen kutatás Paul Ekman és Wallace V.Friesen nevéhez fűződik. Ők azt állítják, hogy az arckifejezésünk világszerte megegyezik, ez velünk született jellemzőnk és nem kulturálisan meghatározott. Azt például, hogy Magyarországon és Indiában különbözőképp fejezzük ki az „igen” és a „nem” válaszadást – talán mindenki tudja. Nem is ez lesz a lényeg, hiszen ezek nem érzelmek! A kérdés, hogy azzal vajon tisztában vagytok-e, hogy a 6 alapérzelem:

-az öröm

-a bánat

-a düh

-a félelem

-a meglepődés

-és az undor

olyan érzelmek, amelyeket, ha egy indiai meglát egy magyar arcán, akkor is felismeri? Sőt, fordítva is igaz! És azon sem lepődtök meg, ha azt mondom, az ausztrálok is felismernék az európai arcon, sőt akármilyen világközi relációt felsorolhatok, ez mindegyikre igaz lesz. Egy bennszülött törzs lakójának arcán lévő undort ugyanúgy felismernéd Te is, mint az eszkimók arcán a meglepődést. Ezért hívjuk őket tehát alapérzelmeknek. Bárhová mész a világon, nem kell nyelvismeret: ezeket az érzelmeket fel fogod ismerni.

 

Tehát azt már tudjuk, hogy másokon látod. Felismered saját magadon is?

Ezért lesz tehát az önismeret és önreflexió első lépése az önmonitorozás.

Ha belekerülsz egy adott szituációba, ahol dühöt, félelmet, örömöt, akár meglepődést, undort vagy bánatot érzel … jegyezd fel az Önismereti Naplódba. (Sőt – ha elég bátor vagy, kezdd el tükrözni a külvilág felé!) Ha testi érzetet is meg tudsz figyelni (például mikor lesz gombóc a torkodban, mikor ugrik görcsbe a gyomrod), akkor még egy lépést tettél az önismereted útján.

 

És hogy miért írom ezt le?

Mert egy érett felnőtt, amikor asszertív módon kommunikál, akkor képes lesz olyan határozott mondatokat mondani vagy írni, amelyekkel képtelenség vitatkozni.

Mondok példát:

-Amikor hazaérkezésedkor becsapódik az ajtó, nekem görcsbe ugrik a gyomrom és félelem fut át rajtam, megijedek, leblokkolok. Nem tudom még pontosan, hogy ez miért van, viszont arra lenne szükségem, hogy ilyen szeles időben kérlek figyelj oda az ajtóra és óvatosan húzd be!

Másik példa:

-Az elmúlt két napban nem értelek el telefonon. Ilyenkor a fejemben már mindenféle rémképek jelennek meg és félek. Rettenetesen félek, hogy valami rossz történhet veled. A jövőben kérlek beszéljük meg, hogy milyen időközönként jelentkezel be, ez számomra biztonságérzetet ad.

 

Mindkét példában a félelem volt jelen. Ha nyitsz és megnyílsz a másik ember felé… Ha nem őt kezded el szidalmazni („Nem hiszem el, hogy nem bírod normálisan becsukni azt az ajtót! Hányszor mondtam, hogy figyelj oda rá!”) (vagy: „Hogy lehetsz ilyen felelőtlen? Milyen ember az, aki két napig nem hívja fel a párját??), hanem magadról, a saját érzéseidről beszélsz… azzal sosem lehet vitatkozni.


Mindenkinek joga van a saját érzéseihez.

Minden érzés, ami benned előjön: valid.


Érezhetsz félelmet, dühöt, örömöt, bánatot, meglepetést és undort … Sőt! Az érzelmek egész tárházát felsorakoztathatod … bármelyikhez jogod van!

 

Csatolok nektek egy jó kis képet, egy „Érzelemkerék” nevű „mankót”, amely segíthet a hétköznapokban is a benned kavargó érzelmek megfogalmazásához.

Az érzelemkereket a „Mentőöv érzelmi viharok esetére” c. „Érzelemszabályozás a gyakorlatban” munkafüzetből másoltam. (A munkafüzet szerzői: Kiss Anna és Fazekas Judit. A tájékoztató füzet kiadására a Miniszterelnöki Kormányiroda Felelős játékszervezés támogatása fejezeti kezelésű előirányzata 2020. tárgyévi forrásának felhasználásával került sor.  OPAI-ADDIKT Nyírő Gyula OPAI Addiktológiai Osztály)

 

Használd!

Figyeld a saját érzéseidet és testi érzeteidet.

 

 

Az önismeret rögös út, de hosszútávon csak ez járható. Kezdd el!

 

Könyvajánlóm: Takács Tibor: Egymás szemében – Pártatlanul a párkapcsolatokról c.könyve

 

Talán többen is ismeritek Takács Tibort, hiszen nem csak Budapesten, hanem Sopronban is lehet tőle konzultációs időpontot kérni. Én most a párkapcsolatos könyvét olvastam el, melynek fő témáiról, majd a könyv utolsó fejezetéről írok pár sort.

Az első fejezet: A párkapcsolat alakulása a társadalom szintjén. S bár szerintem ez a rész is nagyon izgalmas: a világ változásával párhuzamosan mutatja be a párkapcsolati tendenciák változását. A generációk egymásutániságában mutatja be a női és férfi szerepek változását, ezáltal a kapcsolatok dinamikájának alakulását. Én most mégis másik fejezetre helyezem a fókuszt.

A 2.fejezetben a női-férfi archetípusokról ír, szerintem ez is nagyon érdekes téma! Hogyan jelenik meg a tradicionális mintákban a négy archetípus? Melyik mintánkat keresi a férfi a nőben? A Madonnát? Az Anyát? Az Amazont? Vagy a Csábítót?   És melyik mintát keresi a nő a férfiban? Az Atyát? Az Apát? A Hőst vagy a Macsót?

Tibor szerint, ha a négy mintából hármat megtalálunk a másikban, akkor az jó esély egy párkapcsolatra.

Önismereti feladat: gondolkodj el azon, Benned melyik rész erős?
Benned van-e az az Anya/Atya – akit tisztelni lehet?
Milyen erős Benned az Anya, aki a gyermeknek életet ad? Mennyire erős Benned az Apa, aki életet teremt?
Esetleg egy nagyon erős nő = Amazon rejtőzik Benned? Vagy Te vagy a Hős = azaz az erős férfi?
Hogy állsz a szexualitással? Benned van a Csábító? Te vagy a csajozós Macsó (a tengerész, akinek minden városban van szeretője)?

És most vizsgáld meg: melyik három archetípus az, amit a társadban megtaláltál?

 

Tibor a 3.fejezetben a szülői mintákról ír, míg a negyedikben a testvérek hatásáról a párkapcsolatra. Ez egy kicsit más szemlélet, mint amit például L.Stipkovics Erika könyveiben találunk. Erika az egyénre fókuszál, segít megismerni az egyes szülőtípusokat, bemutatja a testvéri kötelékek mintáit. Segít megérteni és elfogadni ezek működését. Konkrét fejlődési feladatokat ad az egyes típusokhoz.
Tibor viszont ezek tükrében világít rá a párkapcsolatokra. Ő már nem ismerteti ezeket a mintákat, hanem arra fókuszál: hogyan adjuk tovább őket?

Milyen minták közül választ egy nő?
(Női minták: Anyaminta, az apa feleségmintája, az apa anyamintája, az anya anyamintája) 
És milyenek a férfiminták?
(Lehet az apamintája, lehet az anya férfimintája, az anya apamintája és az apa apamintája)

 

Ahogy a Személyiségfejlesztő Akadémiás képzésen megtanultam: „A bot két vége ugyanaz a bot” – Tibor könyvében ugyanezt az elvet olvasom: „A mintát lehet követni vagy tagadni.”.  A tagadás ugyanis ugyanolyan mintakövetést jelent… Minták vannak, voltak, lesznek. Ha letagadom, elutasítom, azzal gyakorlatilag ugyanazt a mintát követem.

 

Az ötödik fejezet a párkapcsolatok más kapcsolatokhoz való viszonyáról szól.

S most jön az a rész, amiért a könyvajánlót elkezdtem. Az 6.fejezetben arról olvashatunk: „Min kell változtatnunk, ha a párkapcsolatban változást szeretnénk?”

Tibor szerint mindenkinek van egy sorsa, amit meg kell élnie. Van egy sorsa a nőnek, van egy sorsa a férfinak. Amikor párkapcsolatba lépnek, a két sorsot próbálják meg közösen, együtt megélni. Ez az együttélés nyilvánvalóan egymásra való hatás gyakorlást is jelent. Talán azt is mindenki tudja, hogy idővel a párkapcsolatok is változnak.

A 137.oldalon ezt írja: „Könnyen beláthatjuk, hogy a sors valójában érzésekkel operál. Az alapmotiváció vagy a vágy, vagy a félelem. Minden ember két okból szokott döntéseket hozni: vagy azért, mert vágyik valamire, vagy azért, mert fél valamitől. Valójában nem események kellenek ahhoz, hogy valamin változtassunk, csupán érzések. Valami, amit érzünk. De tisztában vagyunk azzal, hogy hová vezet egy érzés?”

„Érzéseket kelt a sors. Olyan érzéseket ébreszt fel bennünk, amelyek generálják majd a cselekvéseinket, tetteinket.”

Van ugyanis az egyén vágya/érzése … és van a sors. Muszáj együttműködni. A párkapcsolat az egységet szimbolizálja. Mindenkinek csak olyan párja lehet, akivel egységben tud haladni.

Mit tehetünk, ha kibillen az egység?    ---  Új egyensúlyra van szükség!

 

Ha az egyén nem cselekszik, akkor majd a sors alakítja úgy, hogy újra egység legyen.

Tibor szerint az emberek három szinten képesek az egyensúly megteremtésére:

-anyagi
-érzelmi és
-intellektuális szinten.

Mit jelent az ANYAGI szint? Pénz, ingóságok, biztonság, testiség.

Mit jelent az ÉRZELMI szint? Szeretet, család, gyerek, ingatlan.

Mit jelent az INTELLEKTUÁLIS szint? A tanulás, iskolák, hobbi, utazás, kapcsolatok, társadalmi pozíciók.

Mindkét félnek ez a három szint áll rendelkezésre. És most jön a csavar!

Mindhárom szinten kapcsolódni kell, de nem mindegy hogyan!

-Fontos, hogy az egyik fél és a másik fél az egyik szinten (anyagi/érzelmi/intellektuális) AZONOS szinten legyen!

-Fontos, hogy az egyik fél és a másik fél a másik szinten (ha van egy azonos, kettő másik szint maradt) FELÜL helyezkedjen el, illetve

-Fontos, hogy ahol az előbb az egyik fél felül helyezkedett el, a megmaradt, harmadik szinten ALUL legyen.

 

Konkrétan:

-Ha az érzelmi szint azonos, egyikük anyagi szinten legyen felül, másikuk intellektuális szinten legyen felül

-Ha intellektuális szinten vannak azonos szinten, akkor az egyikük anyagi szinten nézzen fel a másikra, a másik érzelmi szinten nézzen fel a másikra

-Illetve, ha anyagi szinten állnak azonos szinten, akkor egyikük legyen feljebb intellektuálisan, a másikuk pedig érzelmileg.

A tradicionális párkapcsolatokban a nő anyagiakban nézett fel a férfira, érzelmileg azonos szinten voltak és intellektuálisan a férfi nézett fel a nőre. Ahol az intellektus azonos, az a polgári kapcsolatokra volt jellemző. Ott is a férfira néztek fel anyagi téren, a nő összetartotta a családot, ezért rá érzelmi téren nézett fel a férfi. A modern párkapcsolatokban az anyagi szint azonos. Itt a legnehezebb az egyensúlyt megteremteni. Mindamellett, hogy nagyon sok férfinak nehéz ez a helyzet, ha anyagi szinten egyenrangú a partnerével. Tradicionálisan azt hozza, hogy ezen a téren uralkodni szeretne.

És indulhat a libikóka… Hiszen az élet állandó változásokból áll. A mi feladatunk, hogy tudatosítsuk magunkban a fentiek egyensúlyát. Ha mi nem tesszük meg, akkor majd megteszi a sors helyettünk. Hogyan? Tibor erre is nagyon jó gyakorlati példát ír… Mi történik, ha egy családba gyermek érkezik? Az anya lesz érzelmileg felül. Fontos, hogy a másik két szint utána rendeződjön…Az ő könyvében található példában az anyagi szint lett, ahol az anya fel tudott nézni a férfire, és az intellektuális szint lett, ami azonos.

De mi történik, amikor az anya visszaáll a munka világába? Megváltozik a tagozódás. Az anyagi szint, ahol eddig felnézett a férjére, hirtelen egyensúlyba került, hisz ő is kereső fél lett. Hogyan lehet újra egyensúlyba hozni a kapcsolatot? A férj ösztönösen cselekedett, továbbképzésre jelentkezett. Ezáltal a lány újra felnézhetett rá intellektuálisan, viszont még mindig billegett a libikóka az érzelmi oldalon.

 

 

Nem lövöm le a történetet, érdemes elolvasni a könyvet.

Aztán érdemes az új ismeretek tükrében elgondolkodni a saját párkapcsolatunkon.

Melyik szinten állunk azonosan a partneremmel? Melyik szinten nézek fel rá? Ő melyik szinten néz fel rám?

Meg tudom vizsgálni a korábbi élethelyzeteinket? Életünk fordulópontjainak, nagyobb változásainak sarkköveinél látom esetleg a szintek változását? Felismerem ezeket a szinteket? Tudok konkrét élethelyzetet felvázolni, ahol egy-egy változás után a sors úgy rendezte az eseményeket, hogy a három szint egyensúlya újra beálljon?

 

Ha bármelyik kérdést megválaszoltad, jegyezd fel az Önismereti Naplódba.

Az önismeret magabiztosságot ad. Ajándék – önmagadnak.

Kezdd el!

 

 

#ábrahámzsuzsanna #önismeret #onismeret #személyiségfejlesztés #szemelyisegfejlesztes #könyvajánló #konyvajanlo #TakácsTibor #Takacstibor #Egymásszemében #párkapcsolat #parkapcsolat

 

 

Könyvajánlóm: Takács Tibor: Egymás szemében – Pártatlanul a párkapcsolatokról c.könyve

(Bioenergetic Kft, 2016)

L. Stipkovits Erika: Az út kifelé befelé vezet -Szó szerinti idézet a hvg.hu honlapról:

Szó szerinti idézet a hvg.hu honlapról:

Egyre többen válnak nyitottá a pszichoterápiára, ám a megfelelő szakember keresése közben tapasztalhatják, hogy nehéz kiigazodni a segítők – akik egy része sajnálatos módon amatőr, sőt sarlatán – között. Mi a fontos, amikor szakembert választunk?

„Ne haragudjon, nem szoktam késni…” – kezdi a középkorú férfi, miközben lihegve roskad le a kanapémra. S noha nem kérdezem, lázasan kezdi magyarázni a késése okát: „Tudja, két utcával odébb parkoltam le… Nem szeretném, ha elterjedne a városban, hogy magához járok… Ki tudja, mit gondolnának az emberek…”

A fenti jelenet három évtizede játszódott le. Fiatal pszichológusként egy dunántúli kisvárosban praktizáltam, ahol sokan ismertek, s én is sokakat. Azt már kezdtem megszokni, hogy legtöbben azt sem tudják, mivel is foglalkozom tulajdonképpen, ám ezen a ponton mégiscsak meglepődtem. „Élesben” tapasztalhattam meg, amit egyébként is tudtam: pszichológushoz járni stigma, s az emberek bizony legtöbbször titkolják.

Már nem szégyen

Aztán természetesen – lassan ugyan, de – változott a helyzet. Az évek során egyre többen kerestek meg, s dolgoztam kamaszokkal és felnőttekkel, párokkal és családokkal, voltak olyanok is, akik a közeli nagyvárosokból és a fővárosból érkeztek az ülésekre.

Majd egy évtizede, hogy a pszichológia iránti érdeklődés is hihetetlenül megnőtt, s könyveimmel jómagam is igyekszem hozzájárulni ahhoz, hogy az olvasókhoz szakmailag megalapozott, hiteles ismeretek jussanak el arról, mi is a pszichoterápia, s mi is történik tulajdonképpen egy pszichoterápia során.A változó világnak, az egyre több információnak köszönhetően mára már egészen más a helyzet, mint pályám kezdetén. Ma már nem szégyen, nem a selejtesség jele, ha valaki szakember segítségét kéri.

Közhely ugyan, hogy a problémáit mindenki maga tudja megoldani, ám van benne igazság. A pszichoterápia során valóban a páciens oldja meg a saját problémáját, ám mindezt nem egyedül, hanem szakember segítségével, támogatásával teszi.

A segítségkéréshez nagy bátorság kell, s a változáshoz pedig komoly szándék és elkötelezettség, így aztán a régi mondásból („Pszichológushoz csak a bolondok járnak”) eljutottunk odáig, hogy sokan elismerik: segítő szakemberekhez azok „járnak”, akik elismerik önmaguk előtt, hogy olyan nehézséggel küzdenek, melyet egyedül nem képesek legyőzni, van bennük kellő bátorság a segítségkéréshez, akarják a változást, és tenni is hajlandók ezért. Sőt a problémák, aktuális élethelyzeti elakadások, nehézségek megoldásán túl egyre többen keresnek fel „csupán” önismeretük mélyítésének igényével is.

Előző életek és angyalok

Látható tehát, hogy ma már könnyebben kérünk segítséget, szinte „divat” is lett, ám a szakembert keresők a bőség zavarával küzdenek…  Egymás után jelennek meg a pszichológiai tárgyú könyvek, s az internet hemzseg a segítséget ajánló szakemberek hirdetéseitől, akik módszerek garmadáját sorolják fel, melyekkel állításuk szerint orvosolni tudják a hozzájuk fordulók problémáit. Se szeri, se száma a különböző elnevezéseknek: pszichológus, coach, kineziológus, családállító, és még oldalakon át sorolhatnám.

S a segítséget kereső kliens, páciens ezen a ponton legtöbbször el is akad, hiszen teljesen tanácstalan lehet: kihez érdemes fordulnia problémájával, és egyáltalán: valóban szakember-e a magát hirdető? Mit takarnak pontosan az egyes elnevezések? Melyik segítő szakma mit is takar?

Velem is előfordult, hogy páciensem megkérdezte, tudnék-e neki antidepresszánst felírni, s válaszomra: „Nem, hiszen nem vagyok pszichiáter” csodálkozva nézett rám: „Miért, mi a különbség?” Magam is tapasztaltam, és a hozzám szupervízióba járó fiatal kollégák is sokszor elmesélik, hogy klienseik nem egyszer kétségbeejtő állapotban érkeznek hozzájuk, miután már megjárták egy-egy meglehetősen kétes „segítő” „rendelőjét”, ahol szakmailag semmiképpen nem megalapozott vagy hiteles „terápiában” volt részük.

Így aztán akadnak, akik előző életeikbe tettek látogatást, mások az angyalokkal társalogtak, s előfordult, hogy a páciens nem kevés pénzt áldozott gyógyító csodaszerekre, melyek természetesen mit sem segítettek… Jó, ha tudjuk, hogy a spiritualitás fontos része életünknek (ezért szenteltem a most megjelenő önismereti könyvemben a témának külön fejezetet), ám a segítő szakma nagy felelősség: a felkészületlen szakember nem tud segíteni, aki pedig nem szakember, annak a tevékenysége kifejezetten nagy károkat tud okozni – még ha jóakarattal, a segítségnyújtás szándékával teszi is az illető, amit tesz.

A képzés fontossága

Nem csoda tehát, ha a segítséget keresők tanácstalanok, óvatosak. Tőlem is sokan megkérdezik, milyen végzettségű, képzettségű szakembert javasolnék, milyen jellegű problémával kit érdemes felkeresni. Tudom, hogy vannak, akik rálegyintenek a kérdésre: „Ugyan, a papír nem számít!” Úgy gondolom, valóban nem, pontosabban nemcsak a papír számít, hanem az a tudás és tapasztalat, az elsajátított elmélet és gyakorlat, melyet a „papír”, vagyis a diploma vagy hivatalos tanúsítvány igazol.

Fontos ugyanis, milyen szakmai végzettsége, képzettsége van a segítőnek, hol, milyen intézményben – egyetemen, akkreditált képzőhelyen és intézményben, vagy csak egy néhány hónapos (esetleg néhány napos, sőt online!) tanfolyamon – szerezte tudását.

A szakemberválasztásnál igen is fontos tehát, hogy az illető hol szerezte a végzettségét, esetleg kitől/kiktől tanult, ahogyan az is, milyen módszereket sajátított el a képzés során, s milyen időtartamban tette mindezt. Ha a képzés ideje csupán néhány nap vagy hét, akkor joggal gyanakodhatunk, hiszen bizonyos mennyiségű elméleti ismeretet ennyi idő alatt is el lehet sajátítani, ám valószínű, hogy gyakorlatra, s az önismeret mélyítésére már nem kerülhet sor.

S ez utóbbit külön hangsúlyozni szeretném, mert úgy vélem, fontos a végzettség és a képzettség, azaz a tudományosan megalapozott, elfogadott és szakmailag elismert, a kliens igényeinek megfelelő módszerek elsajátítása, a megfelelő hosszúságú gyakorlati idő, ám legalább ilyen fontos a segítő személyisége.

A segítő személyisége

Könyveimben többször leírtam és előadásaimon is gyakran elmondom, hogy a pszichoterápiában elsősorban nem az alkalmazott módszer, hanem a terápiás kapcsolatban megélt élmények gyógyítanak leginkább. A segítés első lépése a kapcsolat, a klienshez való kapcsolódás, erre pedig csak érett személyiségű, mély önismerettel rendelkező segítő képes.

A kapcsolódás képessége sokszor már az első találkozáskor érezhető. Hiszen kliensként, páciensként igenis érezzük, hogy a segítő őszintén figyel-e ránk, érdeklődik-e irántunk, van-e benne elfogadás és empátia, azaz tud-e kapcsolódni hozzánk prekoncepciók nélkül, ahelyett, hogy a helyzetbe vetítené saját feldolgozatlan problémáit. S mindezektől is függ, meg tudunk-e, és ha igen, milyen mértékben nyílni előtte, tudunk-e bízni benne, hagyjuk-e egyáltalán, hogy létrejöjjön köztünk a bizalmi kapcsolat.

A jó szakember képzése során tehát nagyon fontos a segítő személyiségének fejlődése, önismeretének mélyítése, melynek kellő óraszámban, elismert szakemberek vezetésével kell történnie. A segítő tulajdonképpen nem csupán a tanult módszerekkel, hanem a személyiségével dolgozik, s ezt alaposan ismernie kell, minden erősségével és gyengeségével, érzékeny pontjával, vágyaival, félelmeivel, hiányaival és sérüléseivel együtt.

A mély önismeret tehát a szakmaiság alapja, emellett nagyon fontos az önreflexió, azaz a jó segítő képes arra, hogy lássa, egy-egy eseményben mi a „saját része”. Segítőként látnunk kell, hogyan állunk mi a klienshez, a segítéshez, mi a valós motivációnk, mi az a szó, viselkedés, jelenet, ami különböző érzéseket generál bennünk. Ahogyan személyiségünk egy életen át fejlődik, úgy az önismereti munka sem ér véget soha a képzés végeztével.

Tudni a nem-tudást

A segítőnek folyamatosan fel kell ismernie saját érzéseit. Például tisztában kell lennünk azzal, hogy megijedünk-e a kliens által leírt problémától, a segítéssel járó felelősségtől („Én ezzel nem tudok mit kezdeni!”), ez az impotencia csapdája, vagy éppen ellenkezőleg: az „Ide nekem az oroszlánt is!” érzése kerít hatalmába, ami az omnipotencia, a mindenhatóságérzés csapdája.

Ilyenkor olyan klienssel kezdünk el dolgozni, akivel végzettségünk, képzettségünk hiányában nem fogunk tudni valódi segítő munkát végezni, ehelyett a mindenhatóság érzését, esetleg a versengést, a rivalizálást kell önismereti munkánk fókuszába helyeznünk, és a kompetencia kérdését is.

„Tudni a nem-tudást, ez a legbölcsebb” – írja a Tao Te King, s valóban: a jól képzett, kellően érett személyiségű szakember tisztában van azzal, mit nem tud, azaz modern szóval élve ismeri a kompetenciahatárait, s nem lépi át azokat. Tudja viszont, milyen probléma esetén milyen szakembert javasoljon kliensének, s milyen szakemberekkel tud ő maga együtt dolgozni, ha ez szükséges.

Elengedhetetlen ugyanis a szakemberek közötti együttműködés. Elég, ha arra gondolunk, hogy a növekvő függőségek esetében hatékony terápia, segítő munka nehezen végezhető például orvos és addiktológus szakember, pszichiáter bevonása nélkül a megvonási tünetek miatt. Ám emellett fontos a függő ember megküzdéseinek, érzelmi intelligenciájának folyamatos fejlesztése, traumáinak feldolgozása is.

A jó segítő például fel tudja mérni, hogy ha kliensének „gondjai vannak az alkohollal”, az kimeríti-e az alkoholizmus fogalmát, és tudja, mikor és milyen szakemberhez irányítsa az illetőt. S ez az ismeret nagyon fontos akkor is, ha egy függő családtagja kér segítséget. Ilyenkor tudnunk kell, mi az, amin vele dolgozhatunk (például azon, hogyan küzdjön meg azzal a súlyos teherrel, amit egy családtag szerfüggősége jelent, s hogyan tartja fenn a problémát a családi rendszer), és milyen szakembert, intézményt javasolhatunk hozzátartozójának.

Segítőként tehát tisztában kell lennünk kompetenciahatárainkkal, és az omnipotencia érzését leküzdve be is kell tudnunk tartani azokat, emellett tudnunk kell, milyen más szakembert is javasoljunk, ha szükséges.

A segítő segítése

Úgy gondolom, a segítő szakmákban végzett munka során lényeges a folyamatos szupervízió, azaz a segítő segítése. A szupervízió során a segítő egy magasan képzett, tapasztalt szakember támogatására számíthat, akinek bemutathatja a számára nehézséget okozó eseteket, s nem pusztán tanácsot kap a „hogyan tovább” tekintetében, hanem a szupervízor kérdései önreflexióra késztetik, így önismeretének további mélyítését, személyiségének fejlődését segítik. Meggyőződésem, hogy a segítő szakmák tanulása nem zárul le a diploma vagy a tanúsítvány átvételével, hanem végigkíséri a segítő pályafutását.

Több évtizedes pályafutásom alatt azt tapasztaltam, hogy egyre többen kérnek segítséget, s ez nagyon pozitív jelenség. Ugyanakkor nagyon sajnálatosnak tartom, hogy (mivel hosszú a képzési idő, s a képzés nem kevés anyagi áldozattal is jár) az igényeknél kevesebb a jól képzett pszichoterapeuta, a magánrendeléseken is hosszú várólisták a jellemzőek, s például én magam sem tudok már évek óta új pácienseknek időpontot adni, ami bevallom, zavar.

Eközben azt is tapasztaltam, hogy a hozzám fordulók egy részének nincs is szüksége pszichoterápiára, hiszen nem betegek. Önismeretük mélyítése, kommunikációs, konfliktuskezelési és önérvényesítési képességeik fejlesztése, empátiájuk növelése, személyiségük fejlesztése révén közelebb kerülhetnek problémáik megoldásához, könnyebben kezelhetik elakadásaikat, s ki tudnak lépni az újra és újra ismétlődő, hasonlóan nehéz élethelyzetekből, tudattalan játszmáikból.

Hiány van azonban olyan jól képzett szakemberekből, akik szakmailag megalapozott gyakorlatorientált elméleti tudással és gyakorlati tapasztalattal, mély önismerettel és kellően érett személyiséggel rendelkeznek, és elismert és hatékony módszereket tudnak alkalmazni az olyan problémák esetén, melyek megoldásához nincs szükség pszichoterapeuta segítségére.

Az egészséges személyiség önismeretének mélyítésével, a már említett kompetenciák (önismeret, önbizalom, kommunikáció, empátia, együttműködés, érzelem-, konfliktus-, indulat-, és stresszkezelés képességeinek) fejlesztésével lelki jóllétre tehetünk szert, hatására javulnak az emberi kapcsolatok a családokban, a munkahelyeken, s ebben olyan szakemberek is tudnak hatékony és hiteles segítők lenni, akik az említett képességek és tudás birtokában vannak, és maguk is folyamatosan fejlődnek, mert tudják, hogy az út kifelé befelé vezet.

 

L.Stipkovits Erika klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus, pszichoterapeuta

Még közelebb önmagunkhoz – A nehézségből a kiút befelé vezet című könyve a napokban jelent meg.

Forrás:

https://hvg.hu/pszichologiamagazin/20231002_L_Stipkovits_Erika_Az_ut_kifele_befele_vezet

Letöltés ideje: 2024-08-13

 

 


#önismeret #onismeret #személyiségfejlesztés #szemelyisegfejlesztes

Ki kicsoda ma Magyarországon? L. Stipkovits Erika klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus, pszichoterapeuta segít eligazodni. - Szó szerinti idézet a hvg.hu honlapról:

Szó szerinti idézet a hvg.hu honlapról:

 "

Előző cikkünkben körüljártuk, hogy milyen végzettség, képesítés és tulajdonságok fontosak, hogy jól válasszunk, amikor szakemberhez fordulunk. Most végigvesszük, hogy mit takarnak a különböző elnevezések, titulusok, hogy tovább segítsük a lelki, illetve mentális egészségünkért dolgozókkal kapcsolatos félreértések eloszlatását.

Pszichológus: Magyarországon a pszichológus végzettséghez 5 év egyetemi tanulás szükséges. Az első három év (BA) elvégzése után viselkedéselemző végzettség szerezhető, a pszichológus végzettséghez további 2 év (MA) kell. A viselkedéselemző alapszintű pályaválasztási tanácsadást, munkaügyi tanácsadást vagy alkalmassági vizsgálatokat végezhet. A pszichológus már használhat bizonyos diagnosztikai eszközöket (melyek nem igényelnek szakpszichológusi vagy módszerspecifikus képzettséget), teszteket vehet fel (pl. IQ teszt), tanácsadást tarthat, dolgozhat munkahelyeken, iskolákban, a prevenció területén, vagy a kutatásban. Diagnózist azonban nem adhat, szakvéleményt nem írhat, és pszichoterápiás kezelést sem végezhet. Kórházi osztályokon és pszichiátriákon is dolgoznak pszichológusok, itt klinikai szakpszichológusok mellett dolgoznak, tehát itt sem „önállóan”.

Szakpszichológus: szakpszichológus az lesz, aki pszichológus diplomája megszerzése után egyetemi, posztgraduális képzésen vesz részt, majd szakvizsgát tesz. Magyarországon a következő szakpszichológus végzettségek szerezhetők meg (zárójelben a posztgraduális, tehát alapdiplomán túli képzési idők szerepelnek): felnőtt klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus (4 év), gyermek és ifjúsági klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus (4 év), neuropszichológiai szakpszichológus (4 év), alkalmazott egészségpszichológiai szakpszichológus (3 év), tanácsadó szakpszichológus (2 év), pedagógiai szakpszichológus (2 év), szexuálpszichológiai szakpszichológus (2 év), sportpszichológiai szakpszichológus (2 év). A szakpszichológus végzettség feltétele a legalább 150 óra sajátélményű önismereti pszichoterápiában való részvétel is (sajnos ez az alapképzésből hiányzik). Csak ezután, klinikai szakpszichológusi végzettséggel és önismerettel dolgozhat a szakember pszichés zavarokkal, mentális betegséggel küzdő páciensekkel, alkothat diagnózist, vehet fel és értékelhet a diagnózisalkotáshoz szükséges klinikai teszteket.

Pszichoterapeuta: Magyarországon pszichoterapeuta csak az lehet, aki klinikai szakpszichológusi végzettsége (eddig már 9 év) vagy orvosi alapszakvizsgája után további minimum 3 évig tanul, további önismeretet, klinikai gyakorlatot teljesít és pszichoterapeuta szakvizsgát tesz. Valójában ő végezheti a különböző személyiségzavarok, pszichiátriai kórképek szakszerű kezelését, pszichoterápiáját. Módszerspecifikus pszichoterápiát is végezhet, amennyiben a Magyarországon nyilvántartásba vett és elismert egyesületek egyikénél elvégzi az adott módszerspecifikus képzést. Ilyen képzés például az integratív terápia, a hipnoterápia, a sématerápia, a kognitív viselkedésterápia, a családterápia, az analitikusan orientált rövid és hosszú terápiák, csak hogy néhányat említsünk a legismertebbek közül. Módszerspecifikus terápiát orvosi vagy pszichológusi alapvégzettséggel is tanulhatnak a szakemberek, ám csak az használhatja a módszerspecifikus terapeuta (nem pszichoterapeuta) címet, aki az elméleti képzést, a kötelező önismereti sajátélményt, a szupervíziót teljesítette, és a vizsgát is sikeresen letette. A pszichoterapeuta végzettség nem feltétele a képzés elvégzésének, hiszen mint láttuk, orvosi és pszichológusi képzettség is elegendő. Ez utóbbi esetben viszont a szakember a módszerspecifikus terapeuta címet használhatja, a módszerspecifikus pszichoterapeuta elnevezést nem.

Pszichiáter: Magyarországon a pszichiáterek orvosok. Ez azt jelenti, hogy az orvosi egyetem (6 év) elvégzése után pszichiátriai tanulmányokat végeznek, majd legkorábban 5 év múlva ebből szakvizsgáznak. A pszichiáter szakorvosok a pszichés zavarok gyógyszeres kezelését ismerik, ezért csak ők írhatnak fel gyógyszert, ám pszichoterápiát csak akkor végezhetnek, ha teljesítik valamelyik módszerspecifikus terapeuta képzést, vagy leginkább a pszichoterapeuta szakvizsga sokrétű követelményeit is. Vannak olyan mentális betegségek, melyeknél szükséges a gyógyszeres kezelés, hogy stabilizálja a személyiséget, azok felírásához (a felsoroltak közül) csak neki van jogosultsága.

Magyarországon a klinikai szakpszichológusok, a pszichoterapeuták és a pszichiáterek csak engedéllyel működhetnek, nyilvántartási (működési) számuk van, melyet 5 évente meg kell újítaniuk 250 óra továbbképzési pont teljesítésével.

Addiktológus: az addiktológus a függőségekkel, szenvedélybetegségekkel foglalkozó orvos. A „klasszikus” szenvedélybetegségeken túl, mint például a szerhasználat (alkohol- és drogfüggőség) ma már a viselkedéses függőségek, például a társfüggőség, szerencsejáték függőség, munkafüggőség, vásárlási függőség stb.) terén tanácsadással, egyéni vagy csoportos foglalkozásokkal, gyakorlatokkal segíti a függőségben szenvedőket és családtagjaikat.

Fontos megjegyeznünk, mennyire fontos a szakemberek együttműködése. Például a szenvedélybetegségek, függőségek hatékony kezeléséhez addiktológus, pszichiáter (például gyógyszert ír fel), szakpszichológus, pszichoterapeuta (a kísérő tüneteket, például a szorongást, pánikbetegséget kezeli, a személyiség érését, a családi dinamika helyes működését segíti) együttes munkája szükséges.

Személyiségfejlesztő: a személyiségfejlesztő államilag elismert szakképesítéssel rendelkező segítő szakember. A 3 éves alapképzésben (és az erre épülő 200-400 órás továbbképzéseken) való részvétel alapfeltétele egy meglévő főiskolai, egyetemi diploma, valamint az írásbeli és szóbeli részből álló pályaalkalmassági vizsgán való megfelelés. A gyakorlatorientált képzés része a magas óraszámú önismeret. A személyiségfejlesztő többféle módszerrel dolgozik, egyéni vagy csoportos foglalkozásokon fejleszti az önbizalmat, az önreflexiót, az önmotivációt, az empátiát, vagyis az érzelmi intelligencia összetevőit. Segít klienseinek a hatékony kommunikáció, a konfliktuskezelés és az együttműködés képességeinek elsajátításában, segíti a személyiség érését, az érzelmek felismerését és kontrollálását, reális megélését, így támogatja az egyéni életvezetést, a családi és a munkahelyi kapcsolatok javítását. Segítséget tud nyújtani egészséges személyek krízishelyzeteiben, aktuális vagy életvezetési problémáik estén, a stressz csökkentésében és a kiégés megelőzésében, a súlyosabb eseteket specializálódott szakemberhez irányítja. A személyiségfejlesztő szakemberek tehát az alapdiplomájuk után 4-6 évet tanulnak gyakorlatorientált, önismeretre épülő, kontaktórás képzéseken, és munkájukat folyamatos szupervízió mellett végzik.

Mentálhigiénés szakember: eredeti szakterületén, azaz pedagógusként, szociális szakemberként stb., tehát a munkájában használhatja azokat a speciális ismereteket, melyeket a képzés során sajátított el. A mentálhigiénés szakemberek kétéves képzése leginkább felsőfokú szakképesítés formájában valósul meg, előfeltétele az egyetemi fokozatú pedagógus, szociálpedagógus, szociális munkás stb. diploma.

Mediátor: a mediátor pártatlan, semleges külső szakember, aki konfliktusban lévő feleknek segít a konfliktust megoldani, a megegyezés elakadásán túllendülni, és minden érintett számára megfelelő, megnyugtató megoldást találni. Mediátor végzettség egyes egyetemeken vagy a minisztérium által engedélyezett programmal rendelkező, képző intézményeknél szerezhető meg. A képzési feltételeket igazságügyi minisztériumi rendelet szabályozza. A végzett mediátorok hivatalosan polgári és közigazgatási jogi közvetítőként tevékenykedhetnek, amennyiben felvételüket kérik a közvetítői névjegyzékbe.

Noha számos szervezet és egyesület hirdet mindenféle segítő tanfolyamot, mint például kineziológus, coach, családállító vagy sokféle spirituális gyógyító képzést. Azt tudnunk kell, hogy ezek Magyarországon szakmaként nem szerepelnek, azaz nem találjuk meg ezeket az elfogadott szakmákat felsoroló jegyzékben. Ennek a ténynek ott van jelentősége, hogy a keresők valójában nem igazán tudják, tulajdonképpen mit is takarnak ezek a végzettségek, képzettségek, milyen problémákon tud a felkeresett segítő segítséget nyújtani, s melyek azok, amelyekben biztosan nem.

Bizonyára vannak nagyon magas színvonalat képviselő, kellő felelősséggel képző intézmények ezeken a területeken is, ám sajnos vannak kifejezetten profitorientált cégek, ahol néhány hónap vagy néhány nap alatt segítő „szakember” lehet bárkiből, önismeret nélkül, akár online is. S arról, hogy mit csinálnak, csak a képző cégek honlapján van információ, amit vagy elhiszünk, vagy nem, mert jobbára reklám, hogy végezze el az olvasó a képzésüket.

Mivel nem megszabott a kötelező elméleti és gyakorlati óraszám és az oktatandó tananyag, itt különösen fontos a képzők személye, valamint a leendő segítő személyisége, a kompetenciahatárok korrekt meghatározása, ahogyan az is, hogy az általa alkalmazott módszerek és technikák vajon tudományosan (vagy a gyakorlatban igazolt hatékonyságuk) megalapozott-e.

 

Stipkovits Erikaklinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus, pszichoterapeuta

 "

 

Forrás:

https://hvg.hu/pszichologiamagazin/20231009_Pszichologus_pszichiater_vagy_terapeuta_Mi_a_kulonbseg_es_kire_van_szuksegem

Letöltés ideje: 2024-08-13

 ---

#önismeret #onismeret #személyiségfejlesztés 

Könyvajánlóm: Brianna Wiest: Te magad vagy a hegy c.könyve

Az elmúlt fél évben annyi pszichológia témájú könyvet, aztán meg tételeket olvastam, hogy biztos voltam benne: a nyáron valami limonádét szeretnék csak a kezembe venni. Volt is egy könyv, ami a vizsgák után nagyon jól esett a lelkemnek, kicsit sablonos volt és előre látható, mégis kikapcsolt. Élveztem, hogy végtelenül könnyen emészthető.

 Aztán mivel mégsem tudom meghazudtolni önmagam, a következő, amibe belevágtam, ismét egy önismerettel kapcsolatos könyv lett. Nagyon tetszett a címe: Te magad vagy a hegy.

Ugyan egyelőre a könyv 1/4-énél tartok, mégis érdekes gondolatok indultak el bennem.

 

A cím alapján egyszerre asszociálok. Mit jelent a hegy?

Erő…., kitartás….., „tömeg”…., eszembe jut a bibliai vonatkozás Péter nevével = ami a kőszikla.

Ha kisebb hegyet képzelek el, akkor az a túrázást jelenti nekem. Imádom a természetet, az erdőt, és így a hegyeket is. Ha nagyobb hegyet képzelek el, akkor már látom a fáradtságot, az izzadtságot, a kimerültséget és a kihívást is. Mekkora az hegy, amit én képes vagyok megmászni?

 Ilyen és hasonló gondolatok jöttek a cím kapcsán.

A könyv az önszabotázsról szól. (Alcíme: „Hogyan szerezzük vissza az irányítást önmagunk felett”)

Hogyan tudsz küzdeni? Hogyan tudsz fejlődni? Vállalod-e a felelősséget önmagaért? Látod-e az utadat? Látod-e, mivel szabotálod önmagad? Le tudod-e küzdeni a hegyet = önmagad?

 

Mélyen elismerem C.G.Jung munkásságát, és örültem annak a vele kapcsolatos történetnek, amit a könyvben találtam: Jung nem szeretett iskolába járni. Gyermekkorában elesett az iskolaudvaron és beverte a fejét. Olyannyira, hogy el is ájult. Később ájulási rohamok törtek rá. Utólag jött csak rá, hogy az ájulással lehetővé tette önmagának az iskolából való távolmaradást.

Jung munkásságához, elméleteinek kidolgozásához, valószínűleg ilyen és hasonló magánéleti történéseinek elemzése, vizsgálata is hozzásegítette. Így vált azzá, aki lett…

Ennyit jelent az önismeret. Mintáink, tudatos és tudattalan mozgatórugóink, kapcsolódásaink megismerése.

Jung rengeteget foglalkozott a tudattalannal. (Neki köszönhetjük a kollektív tudattalan fogalmát is.)

 

Elkanyarodtam a könyvtől és annak a témájától, visszatérek tehát:

Ismét adok egy önismereti feladatot – és ha az előző posztom alapján már előkészítettél volna egy füzetet (mint önismereti naplót), akkor folytathatod te is önmagad megismerését:

 

-Neked mit jelent a hegy? Milyen korlátaidat ismerted már fel? Melyiket sikerült már meghaladnod? Felismered-e a korlátozó hiedelmeidet? Vannak-e benned olyan érzések, amiket tudatosan elnyomsz? Szerinted mit üzenhet a tudattalanod ezekkel az érzésekkel…? Életed melyik területén vállalsz felelősséget? Melyik területén utasítod el a felelősségvállalást?

Meg tudod fogalmazni, mi a célod? Mit üzen a belső hang? (Sokszor könnyebb azt kimondani, hogy mit   nem   akarunk.  De vajon, azt is meg tudod fogalmazni magadnak, hogy mit akarsz igazán?) Mennyire figyelsz az érzéseidre? Felismered az alapérzelmeket?

 

 Azt gondolom, hogy a pszichológiai témájú könyvek sokat segítenek önmagad megismerésében. Hagyd, hogy szabadon áramoljanak a gondolataid és a bölcs tudattalanod úgyis segít válaszokat találni a kérdéseidre.

Ha mégis úgy gondolod, hogy mélyebb sérülésed van; esetleg olyan problémád, ami visszatérő és nem látsz rá a mozgatórugójára, keress fel egy szakembert.

Az önismeret magabiztosságot ad. Ajándékot adsz magadnak vele.

 

A lényeg: kezdd el!

Ismerd meg önmagad!

 

 -----------------------------------------

  -----------------------------------------

Örülnék, ha a poszt alatt konstruktív beszélgetés alakulna ki: kinek mi a véleménye könyv témájáról: az önszabotázsról    és úgy általában       az önismeretről. Szeretettel várom a kommentjeiteket!

  -----------------------------------------

   -----------------------------------------

 

Az elkezdett könyvem (a poszt ihletője): Brianna Wiest: Te magad vagy a hegy (Hogyan szerezzük vissza az irányítást önmagunk felett) Libri kiadó 2023

 

#ábrahámzsuzsanna #önismeret #onismeret #személyiségfejlesztés #szemelyisegfejlesztes #könyvajánló #konyvajanlo #BriannaWiest #Temagadvagyahegy #önszabotázs 

 

süti beállítások módosítása